ادوات موسیقی, هنگ درام

نگهداری و مراقبت از هنگ درام: راهنمای تمیز کردن، حفاظت و از بین بردن زنگ

مقدمه

در مورد نگهداری و مراقبت از هنگ درام ، توصیه‌ها و نکات مختلفی وجود دارد. به همین دلیل این آموزش را در ساز برتر برای شما فراهم کرده ایم تا با بهترین روش های نگه داری از هنگ درام خود آشنا شوید.

آموزش درست نگهداری و مراقبت از هنگ درام می‌تواند باعث شود تا زمان طولانی‌تری زیبایی و کیفیت هنگ درام حفظ شود. همیشه بهتر است قبل از شروع هر گونه مراقبتی، نصایح سازنده هنگ درام خود را بررسی کنید زیرا ممکن است نکاتی ویژه به محصولات خود داشته باشند یا نکات مهمی که باید رعایت شوند.

مراقبت از هنگ درام را به سه حوزه کلی تقسیم می‌کنیم:

  • تمیز کردن
  • حفاظت
  • روش‌های از بین بردن زنگ

۱. تمیز کردن هنگ درام

تمیز کردن هنگ درام از مهم‌ترین مراحل است. حفظ سطح آن در شرایط تمیز و خشک کمک می‌کند تا پوشش آن حفظ شود.

الف. تمیز کردن با دستمال

قبل از هر چیز، هر بار که با هنگ درام می‌نوازید، باید آن را با یک دستمال نرم، تمیز و خشک، هنگ درامتان را پاک کنید، ایده‌آل‌ترین گزینه دستمال میکروفایبر است. دست‌های ما دارای عرق و کثیفی هستند و عرق می‌تواند باعث پخش شدن نمک‌ها روی سطح هنگ درام بشود ، که باعث ایجاد زنگ می‌شود. عرق دست‌های برخی از افراد دارای اسیدیته بالاتری هستند که خود می‌تواند سرعت زنگ‌زدگی را افزایش دهد. بنابراین، همیشه دست‌های خود را قبل از نواختن خوب بشویید و کاملاً خشک کنید. حتی اگر دست‌هایتان کاملاً تمیز باشد، گرد و غبار، خاک، باران، رطوبت هوا، و حتی آثار سفر به ساحل نیز می‌توانند سبب لکه‌ها و زنگ‌زدگی شوند و گاهی اوقات دستمال معمولی کافی نیست.

ب. استفاده از الکل

در مواردی که تمیز کردن با دستمال معمولی کافی نباشد، می‌توانید از الکل ایزوپروپیل یا بهتر است بگوییم از الکل طبی یا جراحی استفاده کنید (که معمولاً از الکل ایزوپروپیل یا اتانول تشکیل شده و معمولاً ۵۰-۷۵٪ الکل دارند و با اضافه کردن آب رقیق میشوند ). در این موارد، مقداری مناسب از الکل را روی یک دستمال تمیز بریزید و هنگ درام خود را به دقت تمیز کنید. حتماً هر دو طرف، لبه‌ها و لبه خارجی هنگ درام را نیز تمیز کنید. برای لکه هایی که سخت میروند نترسید و از کمی فشار استفاده کنید.

لطفاً توجه داشته باشید: اگر هنگ درام شما دارای روغن است، این روش باعث حذف بیشتر آن می‌شود، بنابراین باید دوباره روغن کاری کنید (برای دستورالعمل روغن‌کاری به بخش های زیر مراجعه کنید).

برخی افراد معتقدند که استفاده از استون نیز می‌تواند برای حذف روغن مؤثر باشد، اما این ماده بسیار قوی است و ممکن است باعث تضعیف پوشش ، چسبندگی و خرابی رنگ هنگ درام شود، بنابراین توصیه می‌شود از مصرف آن اجتناب کنید چرا که میتواند باعث آسیب به هنگ درام شما شود و این دقییقا برعکس نگهداری و مراقبت از هنگ درام است.

۲. حفاظت از زنگ در هنگ درام

برای جلوگیری از زنگ در هنگ درام ابتدا باید هنگ درام خود را تمیز و خشک نگه دارید. سعی کنید هنگ درام خود را در محیط خشک و دور از کیس آن نگه دارید و کیس هنگ درام را نیز تمیز و خشک نگه دارید. این ممکن است تمام کاری باشد که باید برای جلوگیری از زنگ زدگی انجام دهید. به ویژه اگر در مناطق با رطوبت بالا یا نزدیک سواحل زندگی می‌کنید، توجه ویژه‌تری به این مورد داشته باشید.

بعضی از هنگ درام‌ها می‌توانند با استفاده از روغن محافظتی، در برابر زنگ محافظت شوند و بعضی دیگر نه. باز هم، قبل از استفاده از روغن، بهتر است با سازنده هنگ درام خود مشورت کنید.

حالا به بخش فنی می‌پردازیم. بسیاری از هنگ درام‌ها با یک فرآیند به نام گاز نیترید کردن گرما دیده شده‌اند. این فرآیند به جلوگیری از زنگ کمک می‌کند، اما کاملاً ضد زنگ نیست. در برخی از موارد، با توجه به پارامترهای گاز نیترید و ترکیب فولاد، سطح فولاد گرمادیده با گاز نیترید ، ممکن است خیلی متخلخل شود. این تخلخل باعث می‌شود که فولاد روغن اضافی را مانند یک اسفنج به خود جذب کند ، این موضوع می‌تواند باعث کاهش یا بم شدن صدای هنگ درام شود.

همچنین باید توجه داشت که همه گاز نیترید یکسان نیستند! زمان‌ها، دماها و سایر متغیرها می‌توانند از سازنده به سازنده متفاوت باشند. این باعث می‌شود که برخی از هنگ درام‌های نیترید شده در برابر زنگ مقاوم‌تر باشند درنتیجه نگهداری و مراقبت از هنگ درام بسته یه یرند آن میتواند کمی متفاوات تر باشد.

اگر استفاده از روغن برای هنگ درام شما مجاز است، فراوانی استفاده از آن ممکن است بستگی به آب و هوای منطقه‌ی شما داشته باشد. اگر نزدیک ساحل زندگی می‌کنید، توصیه می‌شود که حداقل یک بار در ماه هنگ درام خود را روغن‌زنی کنید، شاید بیشتر. باید به دقت زنگ‌زده‌گی های کوچک را مشاهده کنید و اگر هر گونه زنگ را مشاهده کردید، وقت آن است که دوباره روغن بزنید! مناطق با رطوبت زیاد نیز نیازمند دقت بیشتر هستند. هنگ درام‌های نگهداری شده در مناطق بسیار خشک، ممکن است به مدت ماه‌ها نیاز به روغن‌زنی نداشته باشند.

اگر از وقتی برای روغن‌زنی هنگ درام خود بگذرید، وقتی می‌خواهید روغن تازه بزنید، بهتر است بیشتر از نیمی از روغن قدیمی را قبل از استفاده از روغن تازه حذف کنید. این کار معمولاً با استفاده از الکل طبی می‌تواند به‌طور ایمن انجام شود. دوباره لطفاً پیش از انجام این کار از سازنده هنگ درام خود بپرسید که آیا این کار امن است یا خیر!

استفاده از یک روغن سبک توصیه می‌شود. دلیل استفاده از روغن سبک این است که ما از این ساز را با دست‌های خود نوازش می‌دهیم، بنابراین می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ایمن است! یک گزینه‌ خوب روغن بچه میباشد . برخی از روغن‌ها به طور خاص برای هنگ درام توسعه یافته‌اند، مانند روغن Phoenix، روغن Metal Sounds یا روغن Isthmus.

هنگ درام‌های استنلس استیل(فولاد نیتراید در برند آرشا) به طور کلی به اندازه کمتری نیاز به توجه برای جلوگیری از زنگ دارند. اگرچه استنلس استیل به طور کامل ضد زنگ نیست، اما بسیار مقاوم در برابر زنگ است. علاوه بر این، مواد فولاد ضد زنگ دسته‌های مختلفی دارند و برخی از آنها بیشتر از دیگران مقاوم به زنگ هستند. روغن می‌تواند بر روی هنگ‌های استنلس استیل نیز به کار رود، معمولاً بدون هیچ تأثیر آسیب‌دهنده‌ای.

همچنین هنگ درام های تیتانیومی با پوشش تیتانیومی پوشانده شده اند که همین موضوع آنهارا در برار زنگ زدگی بسیار مقاوم میکند.

۳. روش‌های از بین بردن زنگ از هنگ درام

اگر زنگی بر روی هنگ درام شما ظاهر شد، نگران نباشید! زنگ تأثیری بر صدای هنگ درام ندارد، مگر اینکه به حدی زنگ زده باشد که انگار هنگ درام را برای سال‌ها در فضای باز و نزدیک ساحل قرار داده بودید! واقعاً زنگ فقط یک نگرانی ظاهری است.

الف. تمیز کردن

مرحله ۱: تمیز کردن
همانند قبل، هنگ درام خود را با یک دستمال میکروفایبر تمیز و خشک کنید. الکل اختیاری است – مقدار کافی را روی یک دستمال بریزید و با دقت تمام سطوح هنگ درام، لبه های خارجی و… را تمیز کنید.

ب. شستشو

مرحله ۲: شستشو هنگ درام
چیزی که میتواند کمک کننده باشد، این است که در ابتداع ظاهر شدن یک لکه زنگ یا لکه‌ی سمج روی هنگ درام خود ، قسمت سبز اسفنج را با یک قطره آب کم بر روی زنگ بکشید و خیلی آرام و با دقت زنگ را بشویید.

توجه داشته باشید که این عمل ممکن است باعث حذف پوشش روی هنگ درام شود، بنابراین مراقب باشید و با دقت فراوان این کار را انجام دهید!

همانند همیشه، بهتر است با سازنده هنگ درام خود مشوره کنید. آنها همیشه بهترین روش‌های مراقبت از ساز ارزشمند شما را می‌دانند.

ج. از بین بردن زنگ

مرحله ۳: از بین بردن زنگ از هنگ درام
برای زنگ‌های کوچکی که ممکن است ظاهر شود، دستمال جادویی دقیقاً کاری انجام می‌دهد که نامش اعلام می‌کند – کارهای عجیب و غریب! با آرامی و به شکل دایره‌ وار بر روی لکه زنگ، و با دقت فراوان دستمال را بمالید.

اگرچه این کار زنگ را از بین می‌برد، اما لایه اکسایشی روی هنگ درام را نیز حذف خواهد کرد. این لایه اکسیداسیون، آن چیزی است که برخی از هنگ درام‌ها را رنگی می‌کند، بنابراین اگر دستمال جادویی این لایه را حذف کند، ممکن است روی هنگ درام یک پوشش نقره‌ای ساده بماند. اما از آنجا که حذف زنگ اهمیت دارد و زنگ معمولاً پس از ظاهر شدن گسترش می‌یابد، تاخیر نکنید!

مرحله ۴: دوباره تمیز کردن
دوباره مرحله ۱: تمیز کردن هنگ درام خود را تکرار کنید تا هر گونه باقی‌مانده را از بین ببرید.

د. حفاظت

مرحله ۵: حفاظت از هنگ درام
چند قطره روغن بجه یا روغن‌ خاص برای هنگ درام مانند روغن Phoenix، روغن Metal Sounds یا روغن Isthmus را روی هنگ درام خود بریزید و با دستمال نرم دوم، آن را روی تمام سطوح و لبه های خارجی هنگ درام مالش دهید. چند دقیقه فرصت دهید تا جادوی خود را انجام دهد.

مرحله ۶: پاک کردن
مرحله ۶: هنگ درام خود را پاک کنید
اگر از روغن استفاده کردید، هر اضافه‌ریزی روغن را با دستمال نرم و خشک سوم پاک کنید.

مرحله ۷: لذت ببرید (غیر اختیاری)
اکنون هنگ درام شما تمیز و محافظت شده است، از آن لذت ببرید!

ما به اتمام این مقاله رسیده‌ایم . امیدواریم که نصایح ارائه شده در این راهنما برای تمامی مالکان هنگ درام در سال‌های آینده مفید باشد. زندگی طولانی، بدون زنگ داشته باشد!

مقالات مشابه : راهنمای خرید هنگ درام
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *