ادوات موسیقی, گیتار, گیتار آکوستیک, گیتار کلاسیک

گیتار کلاسیک یا اکوستیک ؟ کدام بهتر است؟

گیتار-کلاسیک-یا-اکوستیک

آیا می‌خواهید گیتار را شروع کنید؟ یا ایا هنوز نمیدانید باید از گیتار کلاسیک یا اکوستیک استفاده کنید؟ در این مقاله در ساز برتر، به مقایسه بین گیتارهای کلاسیک و آکوستیک می‌پردازیم و اینکه کدام گیتار برای شما به عنوان یک مبتدی مناسب تر است.

گیتار کلاسیک یا اکوستیک : مقایسه و تفاوت‌ها :

گیتارهای کلاسیک از سیم های نایلونی استفاده می‌کنند که توسط انگشتان نواخته می‌شوند و دارای فاصله بیشتری بین سیم ها هستند. در گیتارهای آکوستیک از سیم های فلزی استفاده می‌شود که فاصله کم تری دارند و برای استفاده از پیک بهینه تر است، اما هنوز هم امکان دارد تا با انگشتان نواخته شوند. هر دو ساز معمولاً 6 سیم دارند و می‌توانند به شیوه‌های مشابهی نواخته شوند، اما هر کدام جایگاه خاص خود را از نظر سبک و انتخاب یا ترجیح برای برخی ژانرهای موسیقی دارند.

سیم های نایلونی در مقایسه با سیم های فلزی

گیتار های کلاسیک از سیم های نایلونی و گیتار های آکوستیک از سیم های فلزی استفاده می‌کنند. سیم های نایلونی قطر بزرگتری دارند و فشار کمتری نسبت به سیم های فلزی دارند . دو نوع مختلف سیم صدای بسیار متفاوتی تولید می‌کنند. آنها احساسات متفاوتی نیز دارند، انگشتان شما روی سیم های نایلونی لطیف‌تر هستند و آسان‌تر به انهارا به سمت فرت برد فشار می‌دهید.همچنین تنوع بسیار زیادی از مواد برای سیم های نایلونی وجود دارد، از نایلون شفاف تا مواد مرکب با عناوینی مانند کربن، تیتانیوم، نایلگوت و بسیاری موارد دیگر. برخی از آنها فشار بسیار بیشتری دارند.

هرگز سیم های فلزی را روی یک گیتار کلاسیک قرار ندهید زیرا فشار بالا و قطر نازک طناب می‌تواند به گیتار آسیب برساند. اگرچه سیم های نایلونی ممکن است به گیتار آکوستیک با سیم های فلزی آسیب نرسانند،اما متوجه خواهید شد که تنظیم و فاصله سیم با سیم های نایلونی خوب کار نمی‌کند.

پیچ‌های تنظیم

همچنین به یاد داشته باشید که پیچ‌های تنظیم در سر گیتار های کلاسیک و اکوستیک کاملاً متفاوت هستند. شما معمولاً نمی‌توانید طناب نایلونی را در پیچ تنظیم گیتار آکوستیک بپیچید زیرا قطر ضخیم ممکن است در گوشه حفره نگنجد یا فضای کافی برای پیچ‌یده شدن دور پیچ نداشته باشد.

نصب سیم

سیم های گیتار کلاسیک بر سرگیتار و پل گیتار گره‌بندی می‌شوند. گیتارهای آکوستیک با سیم های فلزی معمولاً دارای یک انتهای توپی هستند که در یک حفره در پل یا یک پیچ تنطیم سیم فشرده میشود.

تفاوت‌های گردن گیتار و فینگر برد

بزرگترین تفاوت بین گیتار های کلاسیک و آکوستیک در گردن و فاصله سیم است. زیرا گیتار کلاسیک توسط انگشتان دست راست نواخته می‌شود و می‌تواند بسیار عجیب و خاص در دست چپ قرار بگیرد، فاصله سیم ها بیشتر از گیتارهای آکوستیک است. البته، مدل‌های مختلفی از گیتارها در هر دو طرف وجود دارند که فاصله سیم یا عرض بدنه تفاوت هایی دارد، اما به طور کلی گیتارهای کلاسیک تمایل به بزرگ تر بودن و داشتن فاصله بیشتری بین سیم ها دارند. نقشه‌های گردن نیز متفاوت است؛ گیتارهای کلاسیک گردن و دسته گرد و پهن‌تری دارند.بسیاری از گیتارهای الکتریک و آکوستیک دارای پروفایل گردن کوچکی هستند که گردن می‌تواند در حین نوازندگی به طور کامل در دست گرفته شود در حالی که گیتار کلاسیک به اندازه کافی بزرگ است که انگشت شست معمولاً پشت دستگاه بر روی گردن قرار می‌گیرد.

اندازه و شکل بدنه

برای هر نوع گیتار شکل و اندازه‌های مختلفی وجود دارد، اما گیتار آکوستیک معمولی، بدنه بزرگ و طول سیم هایش از گیتار کلاسیک بیشتر است. کیفیت ساخت نیز بسیار متفاوت است، زیرا گیتارهای آکوستیک برای تحمل فشار طناب‌های فلزی و نوع استفاده معمولی آن ساخته شده‌اند. همچنین به یاد داشته باشید که چگونه با ساز نشسته و چگونگی مناسب بودن ساز برای هر یک از رویکردها متفاوت است.

جایگاه نشستن برای گیتار کلاسیک


نوازنده‌ی گیتار آکوستیک
جایگاه نشستن برای گیتار آکوستیک (یا ایستاده با طناب)

تفاوت‌های کوچک دیگر

نشانگر‌های لبه‌ها – گیتارهای آکوستیک تمایل دارند نشانگرهایی در لبه‌های 3، 5، 7، 9 و 12 داشته باشند. گیتار کلاسیک ممکن است هیچکدام یا فقط چند تا داشته باشد.

پل – گیتارهای کلاسیک دارای بلوک تعادل هستند که طناب‌ها به شکل خاصی بر روی آنها متصل می‌شوند. طناب‌های فولادی پیچ‌های طنابی دارند که طناب را به شکل فشاری در جای خود نگه می‌دارند.

صدا و تن – گیتارهای کلاسیک به طور کلی صدای گرمتر و ملایم‌تری دارند نسبت به گیتارهای آکوستیک، اما تغییرات قابل توجهی وجود دارد.

ترجیحات استایل

گیتارهای کلاسیک می‌تواند به معنای‌های مختلفی برای موسیقیدانان مختلف باشد. گیتارهای نایلونی ممکن است در دسته‌بندی گیتار کلاسیک، گیتار لاتین، فلامنکو و اسپانیایی، موسیقی هنری غربی مانند رنسانس، باروک،

کلاسیک و رمانتیک قرار بگیرند. لیست بی‌پایان است. با این حال، موسیقیدانان از گیتارهای کلاسیک در تمام ژانرها از موسیقی کلاسیک تا راک و جاز استفاده کرده‌اند، بنابراین هیچ چهارچوب سختی وجود ندارد که مناسب آن باشد. در نهایت گیتار کلاسیک یا اکوستیک انتخابی است که شما باید باتوجه به ترجیحات و علایق خود انجام بدهید .

با تشکر از شما برای خواندن. منتظر دیدار شما در مقالات بعدی هستیم!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *