ادوات موسیقی, کالیمبا

کالیمبا شیشه‌ ای یا کالیمبا چوبی – کدام را بخریم ؟

اگر شما نیز در حال آماده شدن برای خرید اولین کالیمبای خود یا حتی دومیش هستید، ممکن است این سوال را داشته باشید: کالیمبای چوبی یا کالیمبای شیشه‌ ای کدام را بخرم؟

اول از همه این موضوع را مشخص کنم که کالیمبای اکریلیک اغلب به اشتباه با به عنوان کالیمبای شیشه ای شناخته می‌شود، زیرا واقعاً مانند شیشه به نظر می‌آید. تا جایی که تا به امروز تحقیق کرده‌ام، هیچ کالیمبای شیشه‌ای برای فروش پیدا نکردم. همچنین، برای کالیمبای کریستالی نیز همین اتفاق رخ داده است. با این حال از آنجا که در کشور ما کالیمبای اکرلیک با نام شیشه ای مغروف شده است در این مقاله از همان واژه شیشه ای برایش استفاده میکنیم.

حقیقت این است که تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد و آشنایی با شباهت‌ها و تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند که کالیمبای ایده‌آلی را برای خود انتخاب کنید.

در این مقاله به این تفاوت‌ها و تأثیر مواد مختلف بر صدا و تجربه نواختن این ساز زیبا می‌پردازم و پیشنهادهای خود را برای هر کدام ارائه خواهم داد.

پس با ساز برتر همراه باشید!

تفاوت اول: صدا

اولین و شاید مهم‌ترین تفاوت بین کالیمبای چوبی و شیشه‌ای (یا همان «پیانوی انگشتی») در صدا است.

گرچه کالیمبای شیشه‌ ای و چوبی به نظر من صدایی بسیار مشابه دارند، اما اگر آن‌ها را کنار هم بنوازید، تفاوت‌های قابل توجهی حس خواهید کرد.

کالیمبا شیشه‌ ای (به نظر من) به صدای جعبه موسیقی سنتی نزدیک‌تر است، با صداهای روشن و گرم. وقتی آهنگ‌های نرم یا کودکانه را مینوازید، صدای فوق‌العاده‌ای دارد.

کالیمبای چوبی صدایی دارک تر، سردتر، اما پرصدای‌تر دارد. این به معنای این نیست که بدتر صدا می‌دهند، فقط صدایش متفاوت است. صدا خیلی ملایم‌تر و صاف‌تر است. می‌توانید تفاوت را [اینجا](لینک به ویدئو ) بشنوید.

کالیمبای شیشه‌ ای

تفاوت دوم: دینامیک

دومین تفاوت اصلی در دینامیک است.

صادقانه بگویک، تفاوتش مانند تفاوت شب و روز است. کالیمبا شیشه‌ ای خیلی کم‌صدا است، به این معناست که هرگز نمی‌توانید به اندازه کالیمبای چوبی صدای بلند از آن بگیرید. همچنین برای به دست آوردن همان سطح صدا، باید تیغه‌ها را بسیار بیشتر بکوبید که ممکن است در روزهای اولیه – به ویژه اگر ناخن نداشته باشید – دشوار باشد.

این اصولاً به طراحی خالی بسیاری از کالیمبای‌های چوبی برمی‌گردد – با محفظه های بزرگ برای رزونانس صدا. این کار با کالیمبای شیشه‌ ای به راحتی امکان‌پذیر نیست، بنابراین کالیمباهای چوبی به وضوح در این مورد مزیت دارند!

تفاوت سوم: وزن

حالا به وزن می‌پردازیم.

زیرا کالیمبای‌های چوبی معمولاً خالی هستند، وزنشان از کالیمبای شیشه‌ای تو پر بسیار کمتر است.

حتی کالیمبای‌های غیرخالی، صفحه‌ای که تخت هستند، کمتر از کالیمبای‌های شیشه‌ای وزن دارند که قطعاً یک عامل مهم است – به ویژه اگر قصد دارید بدون استراحت بیش از یک ساعت با آن اجرا کنید.

نواختن طولانی مدت ممکن است فشاری روی مچ شما اعمال کند، که با افزایش وزن کالیمبا به سرعت ظاهر می‌شود. با این حال، اگر قصد ندارید برای مدت زمانی طولانی با سازتان بنوازید، وزن مسئله خیلی مهمی نیست.

تفاوت چهارم: نواختن

متاسفانه برای کالیمبا شیشه‌ ای، در این جنبه نیز کالیمبای چوبی برنده است.به طور اساسی به دلیل آنچه تا کنون ذکر کردیم. کالیمبای شیشه‌ ای نواختنش سخت‌تر است، به ویژه برای مبتدیان. بین وزن و نحوه کوبیدن تیغه‌ها، ممکن است در زمانهایی که نیاز دارید برای مدت طولانی به نواختن بپردازید، به درد انگشتان یا مچ دست دچار شوید.

حقیقت این است که کالیمبای اول من شیشه‌ای بود. هنوز هم صدای کالیمبای شیشه‌ای را نسبت به کالیمبای چوبی ترجیح می‌دهم. با این حال، پس از خرید آن بیش از یک ساعت نتوانستم با آن بنوازم تا که انگشتانم شروع به درد گرفتن کرد، و هنوز هم روز بعدش دردشان ادامه داشت.

تیغه‌های کالیمبای شیشه‌ای هم کمی نزدیک تر به هم هستند، که انتخاب نت‌های انفرادی را دشوارتر می‌کند البته این مورد برای تمام کالیمباها صدق نمیکند پس بهتر است قبل از خرید این مورد را بررسی کنید.

تفاوت پنجم: ویبراتو

آخرین تفاوتی که ارزش ذکر دارد، ویبراتو است – که بر روی کالیمبای شیشه‌ ای (یا حتی کالیمبای چوبی صفحه‌ای) وجود ندارند.

در کالیمبای چوبی با بدنه خالی، معمولاً دو حفره اضافی در پشت آن برای خروج صدا وجود دارد. با پوشاندن و برداشتن این چاله‌ها، می‌توانید یک اثر ‘واه’ یا ویبراتو ایجاد کنید که می‌تواند بر صدا تأثیر بگذارد و به کالیمبای شما کمی بیشتر انعطاف پذیری بدهد.

این چیزی نیست که برای نوازندگان مبتدی کالیمبا از اهمیت چندانی برخوردار باشد، اما داشتنش نیز خالی از لطف نیست!

کالیمبا شیشه‌ ای

سوالات متداول:

مزایای یک کالیمبای شیشه‌ ای چیست؟

هدف من از این مقاله این نیست که کالیمبای شیشه‌ ای را به عنوان یک انتخاب ناپسند نشان دهم. در واقع، من کالیمبا شیشه‌ ای خود را از کالیمبای چوبی بیشتر دارم، فقط به این دلیل که صدایش زیبا تر است.

علاوه بر صدا، برخی افراد از جنبه ظاهری نیز به کالیمبای شیشه‌ای علاقه دارند. در نهایت، خرید کالیمبای چوبی یا کالیمبای شیشه ای به ترجیح شخصی بر می‌گردد. اما پشیمان نخواهید شد اگر که کالیمبای شیشه‌ ای انتخاب کنید – این همچنان یک ساز فوق‌العاده است.اما به طور کلی کالیمبای چوبی را پیشنهاد می‌دهم – به ویژه به مبتدیان.

اگر پول دارید، دلیلی وجود ندارد که هر دو را نخرید!

آیا ارزش دارد همزمان یک کالیمبای چوبی و یک کالیمبای شیشه‌ ای بخرم؟

مزایای این کار تنوع بیشتر در گزینه‌های صداست. به عنوان یک نوازنده گیتار نیز، اعتقاد بر این است که هیچ وقت نمی‌توانید تعداد گیتارهای کافی داشته باشید – همیشه یک گیتار وجود دارد که برای یک آهنگ یا سبک نواختن بهتر و مناسب تر است. خوشبختانه، با کالیمباها، گزینه‌های شما خیلی محدودتر هستند، بنابراین با داشتن فقط دو کالیمبا – یکی چوبی و یکی شیشه‌ای – می‌توانید به تمام نیازهای خود پاسخ دید.

به عنوان مثال من متوجه شده‌ام که برای موسیقی‌های نرم، احساسی یا کودکانه، صدای کالیمبای شیشه‌ ای را ترجیح می‌دهم.

اگر قصد دارید اولین کالیمبای خود را خریداری کنید، توصیه می‌کنم تا وقتی کاملاً مطمئن شوید که می‌خواهید ادامه دهید، فقط یکی بخرید. اما اگر در حال حاضر یک کالیمبا دارید، ممکن است ارزش داشته باشد که نوع دیگری را تهیه کنید.

در انتخاب یک کالیمبای چوبی، آیا باید کالیمبای خالی یا صفحه‌ای را انتخاب کنم؟

با اینکه نواختن نت‌های بالاتر در کالیمبای صفحه‌ای یکمی آسان‌تر است، اما به مبتدیان توصیه می‌شود که کالیمبای بدنه خالی را انتخاب کنند.

آیا نیاز هست تا چیزهای دیگری همراه کالیمبایم بخرم؟

بله! بسیاری از کالیمباها همراه با یک چکش تنظیم و یک جعبه همراه هستند، بنابراین معمولاً نیازی به نگرانی در این مورد ندارید. با این حال، اگر ناخن بلند ندارید، توصیه می‌شود یک بسته از پیک‌های آلاسکا بخرید. این پیک‌ها روی انگشتان شما قرار می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند بدون آسیب به آن‌ها بنوازید، در عین حال حداکثر رزونانس را نیز فراهم می‌کنند. حداقل می‌توانید آن‌ها را هنگامی که انگشتان شما شروع به درد کردن می‌کند، استفاده کنید.

کالیمبا چوبی با کاور

پیشنهادهای برتر من

از آنجاکه تفاوت‌های کالیمبای چوبی و شیشه‌ای در حداقل پنج جنبه مختلف است، انتخاب به طور عمده به ترجیح شخصی برمی‌گردد. صدا احتمالاً مهمترین جنبه برای اکثر افراد است، بنابراین این فاکتور را هنگام تصمیم‌گیری بیشتر در نظر بگیرید.

اگر مطمئن نیستید، توصیه می‌شود که ابتدا یک کالیمبای چوبی با بدنه خالی را تهیه کنید، زیرا مزایایش در مقابل کالیمبا شیشه‌ ای قابل لمس است. بعد از اینکه با نوازندگی آشنا شدید، همیشه می‌توانید در آینده یک کالیمبای دیگر را تهیه کنید!

مقاله‌ام را به پایان می‌برم، امیدوارم که به شما در انتخاب کالیمبای خود کمک کرده باشم. نوازندگی با این ساز فوق‌العاده همیشه یک سفر شگفت‌انگیز و ممتع است، بنابراین جدا از آن که چه کالیمبایی را انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که شما در حال شروع یک ماجراجویی موسیقیایی فوق‌العاده هستید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *