ادوات موسیقی, پیانو

پیانوهای دیجیتال سری P یاماها

پیانوهای دیجیتال سری P یاماها از سال ۱۹۹۴ و با معرفی دو مدل اولشان، وارد بازار شدند. اکنون، تقریباً سی سال از آغاز این خط تولید می‌گذرد که شامل بیست و چهار مدل مختلف است؛ هشت مدل از آنها در حال حاضر عرضه می‌شوند و شانزده مدل دیگر از تولید خارج شده‌اند.

اصطلاح “قابل حمل” یا پرتابل در مقایسه با برخی از سایر سازهای کیبورد یاماها نسبی است، اما برای یک پیانوی دیجیتال با کیفیت و عملکرد مناسب، می‌توان گفت که مدل‌های موجود در سری P به راحتی قابل حمل هستند، حتی برای موسیقیدانان تنها، که این امر برای موسیقی‌دانان حرفه‌ای و جلسات اجرا مناسب است.

یکی از نکات مهم در سری P همیشه تولید یک ابزار نسبتاً سبک با تأکید بر کیفیت حس کیبورد و صدای پیانو بوده است. ویژگی‌های اضافی معمولاً برای پیانیست ها ایجاد شده اند، شامل پشتیبانی پدال، مترونوم، بلندگوهای مناسب و همراه با تعداد کمی از سایر سازهای واقعی الکترونیکی، تقسیم/لایه‌بندی صدای کیبورد، قابلیت ضبط صوتی و MIDI و عملکرد ضبط پایه.

با وجود این که قابلیت های کمتری در کیبوردهای خانگی قابل حمل یاماها وجود دارد، اما سری P نه تنها به عنوان پیانوهای دیجیتال متوسط عملکرد خوبی دارند، بلکه می‌توانند به عنوان کنترل‌گرهای کیبورد ابتدایی برای استفاده با MIDI استفاده شوند، جایی که کیبوردها، ماژول‌ها و کامپیوترهای DAW (ایستگاه‌های کاری صوتی دیجیتال) دیگر می‌توانند متصل شوند.

تقریباً همهٔ مدل‌های سری P به جز P-121، دارای ۸۸ کلاویه هستند، مدل فعلی P-121 دارای ۷۳ کلاویه است که آن را کوچک‌تر می‌کند، اما در سایر موارد، از نظر عملکرد، مشابه P-125 است.

کنترل‌های اجرایی/تغییر شکلی اضافی مانند aftertouch، انحراف ملودی و یا تغییر مدولاسیون در کلاویه‌ها یا کیبورد وجود ندارد.

مدل‌های فعلی پیانوهای سری P یاماها

به عنوان یک گزینه مناسب، در سال ۲۰۲۳، هشت مدل فعلی شامل برترین مدل P-525، P-515، P-121، P-145 و P-S500 ، P-225هستند. مدل P-225 به زودی جایگزین مدل P-125 خواهد شد و مدل P-145 به زودی جایگزین مدل P-45 خواهد شد.

مشاهده‌ی آخرین پیانوهای دیجیتال سری P یاماها در سازبرتر.

کیبورد (کلاویه ها)

P-525 دارای کیبورد GrandTouch-S است که همچنین در کیبوردهای با کیفیت بالای Clavinova به کار رفته است. یاماها ادعا می‌کند که این کیبوردها به قدری در واقیت به یک پیانوی گرند آکوستیک نزدیک است که قابل تشخیص نیست. این کلاویه‌های چوبی تو پر به صورت لمینت شده برای جلوگیری از انحنای آنها و افزایش مقاومت آنها در برابر خمیدگی ساخته شده‌اند.

P-515 دارای کیبورد NWX (Natural Wood X) است که به معنای داشتن کلاویه‌های چوبی برای کلاویه‌های سفید و همچنین تمام کلاویه ها با نوک‌های کلاویه‌های مصنوعی چوبی و عاج ساخته شده اند، به همراه مکانیسم Escapement .

P-125، P-121 و P-S500 همگی از کیبورد Graded Hammer standard استفاده می‌کنند، با یک پوشش مات بر روی کلاویه‌های سیاه. در حالی که P-45 از یک کیبورد standard Graded Hammer standard استاندارد برخوردار است. P-225 و P-145 از یک کیبورد GHC با نوک‌های سیاه مات استفاده می‌کنند.

همه دارای ۸۸ کلاویه هستند به جز P-121 که ۷۳ کلاویه دارد.

تولید صدا

P-525 و P-515 هر دو از نمونه‌های Yamaha CFX، Bösendorfer Imperial، CFX Binaural Sampling استفاده می‌کنند، بنابراین ممکن است واقع‌گرایانه‌ترین ها در میان پیانو های سری P باشند.

P-S500 از نمونه‌های پیانو Yamaha CFX & Bösendorfer Imperial استفاده می‌کند.

P-125 و P-121 از موتور صدای Pure CF استفاده می‌کنند، در حالی که P-45 از سیستم AWM Stereo Sampling معتبر یاماها استفاده می‌کند.

P-225 از نمونه‌برداری Yamaha CFX با یک نسخه “لایت” از مدل Virtual Resonance استفاده می‌کند، در حالی که P-145 از نمونه‌برداری Yamaha CFIIIS استفاده می‌کند و دارای قابلیت پردازش اضافی ندارد.

پلی‌فونی

P-525، P-515 و P-S500 دارای ۲۵۶ نت پلی‌فونی هستند، برای امکانات نزدیک به نامحدود را حتی زمانی که از دو صدا همزمان استفاده می‌شود فراهم کنند. P-125a، P-121 و P-225 دارای ۱۹۲ نت پلی‌فونی هستند، در حالی که P-45 و P-145 از ۶۴ نت پلی‌فونی استفاده می‌کنند که ممکن است در نواخت موسیقی و قطعات پیشرفته اختلالات قابل توجهی ایجاد کند.

صداها

P-525 و P-515 امکانات زیادی را به صداهای پیانوی خود اضافه می‌کنند، از جمله نمونه‌های key-off، مدلسازی ارتعاش مجازی و نمونه‌برداری دوآکوستیک. مدل‌های دیگر این ویژگی‌ها را ندارند.

P-525 دارای مجموعه‌ای از ۴۴ صدای استاندارد، ۱۸ کیت درام و ۴۸۰ صدای XG است. P-515 دارای مجموعه‌ای از ۴۰ صدای استاندارد، همچنین ۱۸ کیت درام و ۴۸۰ صدای XG برای سازگاری با استانداردهای MIDI است. این امر آن را برای موسیقیدانانی که به دنبال یک انتخاب گسترده‌تر از صداها هستند، کمی کاربردی تر می‌کند. P-225، P-125 و P-121 دارای ۲۴ صدا هستند در حالی که P-45 و P-145 ده صدایی هستند.

P-S500 دارای ۶۶۰ صدا شامل ۱۳ صدای VRM، ۱۱۱ صدای Super Articulation، ۲۵ صدای Natural!، ۲۷ صدای Sweet!، ۴۷ صدای Cool!، ۵۸ صدای Live!، ۲۹ صدای Organ Flutes! است.

بیشتر بخوانید

پیانو های سری CLP یاماها

ضبط

تمام پیانوهای سری P یاماها به جز P-45 و P-145 قابلیت ضبط آهنگ‌ها را به فرمت های متفاوت دارند. P-525 و P-515 دارای امکانات گسترده‌ای از جمله ضبط صدای مستقیم و ذخیره MIDI هستند، در حالی که P-125 و P-121 امکان ضبط صوتی را ارائه نمی‌دهند. P-S500 همچنین قابلیت time stretching، pitch shifting و حذف صدای وکال را در ضبط صوتی خود دارد.

اتصالات

همه مدل‌ها دارای گستره مناسبی از گزینه‌های اتصال پدال، صدا، MIDI و USB هستند. همه مدل‌ها می‌توانند پدال حمایت از نیمه پدال را پشتیبانی کنند، و تمامی مدل‌ها به جز P-45 قابلیت پذیرش یکی از واحدهای پدال یاماها را دارند. P-525 و P-515 ارتباطات بلوتوث را ارائه می‌دهند.

قیمت پیانوهای سری P یاماها

شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه ساز برتر قیمت مدل های موجود را ببینید و مقایسه کنید، لازم به ذکر است که تنها گارانتی و وارد کننده رسمی یاماها در ایران شرکت تاشار قشم است و دیگر گارانتی های موجود فاقد اعتبار میباشند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *