ادوات موسیقی, کالیمبا

نحوه کوک کردن کالیمبا

نحوه کوک کردن کالیمبا

کالیمبا، ابزاری جذاب و خلاقانه است که به شما امکان می‌دهد ملودی‌های دلنشینی را با استفاده از تنظیم تیغه های آن اجرا کنید. اما در مدت زمان، کالیمبای شما ممکن است نیاز به کوک کردن داشته باشد. این اتفاق طبیعی است و به همه سازها با قطعات متحرک افتاده و ممکن است در هر زمان اتفاق بیفتد. در این مقاله با ساز برتر، شما با نحوه کوک کردن و تنظیم مجدد کالیمبا آشنا خواهید شد.

۱. چرا کالیمبای من از کوک خارج می‌شود؟


از آنجا که تیغه های کالیمبا به صورت میکروسکوپی حرکت می‌کنند، این امر باعث از کوک خارج شدن آن می‌شود. گوش انسان دارای یک حد آستانه برای تشخیص نت‌های خارج از کوک است، اما برای ورود به این حد نیاز به تعداد زیادی از این اختلاف‌های میکروسکوپی داریم. حتی بازی‌کنان قوی نیز می‌توانند با ضربات قوی به از کوک خارج کردن تیغه ها کمک کنند. همچنین، افتادن کالیمبا یا سایش با لباس‌ها نیز ممکن است باعث تغییر تیغه ها شود.

۲. ابزار مورد نیاز برای کوک کالیمبا

برای کوک مجدد کالیمبای خود، شما به یک مترونوم و چکش کوک نیاز دارید. این ابزارها به شما نت نوازی صحیح را نشان می‌دهند و اگر نت‌ها از کوک خارج شده باشند، به شما می‌گویند که نت خود را به سمت بالا یا پایین تغییر دهید.

تیونر

ساده‌ترین راه برای بررسی کوک هر کلاویه استفاده از یک ابزار تنظیم است.

تیونرهای الکترونیکی محبوب و به طور گسترده در دسترس هستند. برندهایی مانند Korg دارای شهرت خوبی هستند و تشخیص های دقیقی ارائه می‌دهند. نسبتاً ارزان هستند و اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید، عمر طولانی خواهند داشت و می‌توانید از آنها برای هر سازی استفاده کنید.

یک گزینه دیگر دانلود یک برنامه تیونر کروماتیک است. یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تنظیم، gStrings نام دارد و در PlayStore قابل دسترسی است.

چکش کوک

اگر کالیمبای خود را از یک فروشگاه معتبر خرید باشید، کالیمبا با یک کیس حمل و یک چکش کوک ارائه خواهد شد. همچنین چکش‌های کالیمبا به طور گسترده و با هزینه کمی در اینترنت موجود هستند.

چکش برای کوک کلاویه‌های کالیمبا با ضربات کوچک بسیار مهم است. این ضربات بر فواصل بین تین و پل تأثیر می‌گذارند. یک ضربه نور با چکش به کوک نت هر کلاویه کمک خواهد کرد. اما باید ملایم باشید، چرا که در غیر این صورت ممکن است به کالیمبای خود آسیب بزنید.

۳. چگونه کالیمبا را کوک کنیم؟


اگر اولین باری است که قصد کوک کردن کالیمبا را دارید، باید حدود ۳۰ دقیقه برای انجام این کار در نظر بگیرید. اما نگران نباشید، با تمرین این کار راحت‌تر می‌شود. پس اگر چند بار این کار را انجام دهید، کوک کردن کالیمبا برای شما فقط چند دقیقه وقت می‌گیرد.

در ابتدا، توصیه می‌شود که به کوک معمولی کالیمبای خود وفادار بمانید. برای اکثر افراد، این کوک C Major خواهد بود.

تنظیم معمولی C Major


کوک C Major برای شروع عالی است چرا که در کلید آن هیچ نت کم‌شده یا بیش‌شده‌ای وجود ندارد. نت‌های این کوک C-D-E-F-G-A-B هستند.

شناخت تیغه ها

کالیمبای شما به یک کلید خاص کوک می‌شود. کوک استاندارد آن به کلید C Major است، پس ابتدا نگاهی به همین تنظیم میندازیم.

کلاویه C Major کالیمبا به دلیل عدم وجود نت‌های صاف یا برجسته نسبت به دیگر کلیدها نسبتاً آسان است. مقیاس C Major شامل نت‌های C-D-E-F-G-A-B است. نت اولیه‌ای که می‌خواهید کوک کنید را چندین بار قبل از کوک کردن بنوازید. تیونر باید آن را به درستی ثبت کند. اگر از یک برنامه تیونر تلفن همراه استفاده می‌کنید اهمیت این کار دو چندان است.

از خارج کالیمبا شروع کنید (تین کوتاه‌تر). می‌توانید تین را جهت کوک به سمت خود بکشید یا به آرامی آن را به سمت نت ضربه بزنید. اگر نت کمتر از کوک باشد، باید تین را به سمت بالا و دورتر از سوراخ صدا ضربه بزنید. اما اگر نت بیشتر از کوک باشد، باید برعکس این کار را انجام دهید. می‌توانید از برنامه تیونر یا تیونر الکترونیکی خود برای اطمینان از کوک نت‌های صحیح استفاده کنید. اگر تیونر شما یک نتی را نشان دهد که در کلید مربوطه نیست، شما باید آن را به بالا یا پایین تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر نت E Sharp را نشان دهد، شما باید آن را به یا E یا F کوک کنید.

  • اگر نت خیلی بالا باشد، باید تیغه را به سمت خودتان بیاورید.
  • اگر نت خیلی پایین باشد، باید تیغه را از خودتان دور کنید.
  • تغییرات بسیار کوچکی هستند و باید آهسته و به تدریج انجام شوند. وقتی تغییری در کوک انجام دهید، باید تیغه (تین)
  • را به دقت جا به جا کنید. بهتر است تیغه را کمی به اطراف حرکت دهید. همچنین مواظب باشید که از نت هدف عبور نکنید.
  • اگر نت خیلی بالا باشد، ممکن است از یک چکش کوک استفاده کنید تا به جای جا به جا کردن، نت را به سمت لبه‌ی صدا بزنید. اما حتماً مواظب باشید که به ساز آسیب نزنید.
  • در صورتی که نت پایین باشد، می‌توانید از چکش کوک برای تنظیم به سمت بالا (از لبه صدا دور) استفاده کنید.

کوک کردن کالیمبا مهارتی است که نیاز به تمرین دارد. اگر به اندازه‌ی نت خارج شده، نت را به اندازه‌ی نیاز کوک کنید.

۶. کوک های جایگزین برای کالیمبا


دو کوک رایج برای کالیمبا، (C Major) و (G Major) هستند. این دو کوک رایج هستند چرا که اغلب سازها با کلیدهای مشابهی نواخته می‌شوند.

  • (C Major): C-D-E-F-G-A-B
  • (G Major): G-A-B-C-D-E-F#

کوک های رایج به شما اجازه می‌دهند به راحتی با سایر نوازندگان هم نوازی کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از دوستانتان گیتاری مینوازد که در کلید G Major قرار دارد، شما می‌توانید به راحتی با وی هم نوازی کنید.

صبر

به یاد داشته باشید که اگر به کوک کردن کالیمبا عادت ندارید، این فرآیند ممکن است خسته‌کننده باشد. صبوری را از دست ندهید، زیرا زمان بیشتری خواهد برد و ممکن است به ساز خود آسیب بزنید.

در استفاده از چکش تنظیم خود دقت کنید چرا که نمی‌خواهید به طور تصادفی به کالیمبا آسیب بزنید.

به یاد داشته باشید که در ابتدا حداقل نیاز به نیم ساعت زمان برای تنظیم کالیمبای خود دارید. با گذشت زمان و تسلط بر سازتان، این فرآیند خیلی روان‌تر خواهد شد و باید تنها چند دقیقه وقت بگیرد.

سخن پایانی

نگه داشتن کالیمبایتان در کوک به همان اندازه مهم است که در مورد هر ساز دیگری هست.

تنها نیاز به یک برنامه تیونر، یک چکش کوک و صبر دارید. با گذشت زمان، این کار را به صورت ناخودآگاه انجام میدهید و شاید حتی بتوانید کالیمبای خود را با گوش کوک کنید. اهمیت ندارد که شما یک مبتدی هستید یا نوازنده حرفه‌ای؛ شما نمی‌توانید از سازتان لذت ببرید اگر به درستی نگه داشته نشود.

    بازگشت به لیست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *