ادوات موسیقی, پیانو

نحوه کوک کردن پیانو: فرآیند کوک کردن پیانو

نحوه کوک کردن پیانو

مقدمه

پس از چند ماه یا حتی یک سال نواختن با یک پیانو آکوستیک، ممکن است متوجه شوید که پیانوی شما دیگر همان صدای قدیمی را ندارد. جای نگرانی نیست، ساز شما خراب نشده یا حتی نیاز به تعمیر ندارد – فقط به یک کوک مجدد نیاز دارد!

همانند سایر سازهای آکوستیک، پیانو های اکوستیک نیز نیاز به کوک دارند تا بهترین کیفیت و تن صدا را ارائه دهند. با این حال، مانند گیتارها یا ویولن‌ها، فرآیند کوک کردن پیانو بسیار پیچیده است و در واقع نیاز به سال‌ها آموزش و تمرین دارد.

وقتی یک پیانو آکوستیک یا دست دوم می‌خرید، بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که می‌توانند به آسانی پیانو را خودشان کوک کنند. امروز در ساز برتر می‌خواهیم توضیح دهیم که چرا این کار ایده‌آل نیست و همچنین به تفصیل روش‌ها گسترده و پیچیده‌ای که برخی از تکنسین‌های تخصصی ما برای کوک کردن پیانو انجام می‌دهند تا پیانوی شما را به صورت کامل کوک کنند، را شرح دهیم.

چرا و کی باید پیانو را کوک کرد؟

به طور معمول، یک پیانو آکوستیک باید حداقل هر شش ماه یک بار کوک شود تا بهترین کیفیت و تن صدا را ارائه دهد. در برخی موارد، پیانو‌ها ممکن است تا دوازده ماه کوک را نگه دارند و شما تا زمانی که تفاوت معنا داری در صدا را متوجه شوید، احساس نیاز به کوک کردن پیانو نکنید ، اما ما توصیه می‌کنیم که پیانوی شما حداقل دو بار در سال کوک شود تا از وارد شدن تنش ناپسند در پیانو در هنگام کوک مجدد جلوگیری شود.

همچنین ارزش دارد به یاد داشته باشید که به چند دلیل مختلف ممکن است پیانو اکوستیک شما قبل از شش ماه از کوک خارج شود. شایع‌ترین دلیلی که ما مشاهده می‌کنیم، این است که اگر پیانو در یک اتاق با دماهای متفاوت نگه داری می‌شود، مثلاً کنار یک بخاری یا در یک اتاق گلخانه، ممکن است از کوک خارج شود.این به خاطر این است که چوب پیانو با دماها انبساط و انقباض می‌کند، که باعث تفاوت در تنش‌های رشته و خروج پیانو از کوک می‌شود. برای یک کوک با ماندگاری بیشتر، پیانو خود را در یک محیط پایدار نگه دارید که دما در آن تغییر نکد.

ابزارهای مورد نیاز برای

برای کوک کردن پیانو، ابزارهای زیادی وجود دارند، اما در اینجا به سه ابزار رایج ترکیب شده‌ای که تکنسین‌های ما برای هر کوک استفاده می‌کنند، متمرکز خواهیم شد:

  1. اهرام کوک/چکش کوک کننده: این ابزار ساده برای چرخاندن پین‌های کوک استفاده می‌شود. دلیل این است که نیاز داریم که این ابزار را برای افزایش یا کاهش تنش رشته برای کوک کردن رشته به نت صحیح استفاده کنیم. این مانند نحوه کارکرد یک پین کوک در گیتار است، با این تفاوت که در پیانو، این پین‌ها دسترسی سخت‌تری دارند، سفت‌تر هستند و برای چرخاندن دستی به سختی دسترسی دارند، بنابراین ما به چکش نیاز داریم تا در هنگام کوک کردن رشته، اهرمی فراهم کند.
  2. جدا کننده ها: از آنجا که کوک کردن پیانو یک تنظیم بسیار حساس و دقیق است، نیاز به جدا کننده ها دارد تا از لرزش دیگر رشته‌ها در هنگام چرخاندن یک رشته جلوگیری کند . وقتی که یک کلید پیانو را فشار می‌دهید و چکش رشته را ضربه می‌زند، به دلیل اینکه اغلب با نیرو و ارتعاش قابل ملاحظه صورت می‌گیرد، ممکن است رشته‌های دیگر نیز زنگ بزنند. این جدا کننده ها از ارتعاش رشته‌های دیگر هنگام کوک کردن یک رشته جلوگیری می‌کنند.
  3. دستگاه تنظیم الکترونیکی (ETD): یک دستگاه تنظیم الکترونیکی به تکنسین کمک می‌کند تا نت دقیق که رشته در حال حاضر در آن قرار دارد و نتی که باید در آن تنظیم شود را پیدا کند.

فرآیند کوک کردن پیانو

فرآیند کوک کردن پیانو به نوعی فرایندی شخصی است که هیچ دو تکنسینی از روشی دقیقاً یکسان برای رسیدن به صدا و احساس مطلوب مشتری دنبال نمی‌کنند. با این حال، یک موضوع مشترک این است که تقریباً همه کوک کردن‌ها بر اساس تنظیمات درون پیانو انجام می‌شوند.

در ساده‌ترین شکل خود، یک تنظیم به فاصله بین هر نت در یک اکتاو اعمال می‌شود. به عنوان مثال، در موسیقی غربی، تنظیم مساوی از بیش از یک قرن استفاده شده و دارای فاصله‌ی مساوی بین هر یک از 12 نت در یک اکتاو است.

برای کشف وضعیت فعلی پیانو و کاری که باید برای بهینه‌سازی کوک انجام شود، یک تکنسین ممکن است از تنظیم صوتی اورالی، استفاده از دستگاه تنظیم الکترونیکی (ETD) یا ترکیبی از هر دو استفاده کند. تنظیم اورالی به معنای گوش دادن به افتراق‌هایی است که هنگام بازی دو نت به وجود می‌آید.

یک “ضرب” به تداخلی گفته می‌شود که زمانی ایجاد می‌شود که دو نت با فرکانس‌های مختلف با یکدیگر پخش می‌شوند. این به یک نوع لرزش ترمولو مانند صدا منجر می‌شود. هنگامی که دو نت به یک فرکانس واحد نزدیک می‌شوند، ضرب‌ها کند و در نهایت متوقف می‌شوند. بعد از اینکه ضرب‌ها متوقف شدند، نت‌ها در انطباق هستند.

در پیانو این کمی پیچیده‌تر می‌شود زیرا در کلیدهای میانی و سوم، هر نت دارای 3 رشته است و هر سه باید کاملاً با یکدیگر هماهنگ باشند تا یک نت به درستی کوک شود. این مرحله برای هر کلید دیگر تکرار می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کل ابزار به درستی کوک شده‌است.

شرح مراحل

برای توضیح اینکه چقدر این فرآیند عمیق است و حرکت کمی می‌تواند منجر به فاجعه شود، تکنسین ما، رویکرد خود را در زمان کوک کردن پیانو این گونه شرح داده است:

  • ابتدا، او تنظیم و وضعیت کنونی ابزار را ارزیابی می‌کند و آکوردها را در سراسر پیانو و هر نت پخش می‌کند تا مشکلات را شناسایی کند.
  • سپس، او پنل جلو (در) و پوشش کلیدها را (نیافت) در می‌آورد تا امکان دسترسی به عملکرد و پین‌های کوک فراهم شود.
  • با استفاده از دستگاه تنظیم الکترونیکی (ETD) برای اندازه‌گیری محتوای هارمونیک در C1، C2، C3، C4 و C5، او به منحنی تنظیم حاصله نگاه می‌کند تا اطمینان حاصل کند که کار خواهد کرد.
  • از نت پایین‌ترین آغاز کرده، و سپس شروع به کوک رشته‌های باس ضخیم و تک‌رشته می‌کند، که هر کدام یکی در هر نت وجود دارند.
  • پس از آن، او رشته‌های دوگانه (بیکورد) را کوک می‌کند، که هر نت دارای دو رشته است. او رشته پایین‌ترین را با استفاده از دستگاه تنظیم الکترونیکی تنظیم کرده و رشته دوم را به گوش برای هماهنگی با اولین رشته گوش می‌دهد.
  • از اینجا، رشته‌های سه‌گانه (تریکورد) را کوک می‌کند، که هر نت دارای سه رشته است. او رشته میانی را با استفاده از دستگاه تنظیم الکترونیکی تنظیم کرده و دو رشته دیگر را به گوش برای هماهنگی با رشته میانی می‌دهد.
  • در حین کوک کردن، به‌طور مداوم اکتاوها، پنجمین‌ها و چهارم‌ها را چک می‌کند و به ویژه به شکنها توجه می‌کند که جایی است که پیانو از رشته‌های لوله‌ای به رشته‌های معمولی تغییر می‌کند.
  • در محدوده وسطی پیانو، او همچنین به تریت‌ها می‌اندیشد تا مطمئن شود که همه به درستی صدا می‌کنند. ضرب‌ها باید با افزایش در ارتفاع پیشرو بیشتر متوقف شوند.
  • در نهایت، پیانو را آزمایش می‌کند و فرآیند را تکرار می‌کند تا کوک کردن به اتمام برسد و هر دو او و مشتری با صدای جدید راضی باشند.

بدون شک، این فرآیند بسیار ساده‌تر شده و هیچ‌گونه تعمیرات یا خدمات پیچیده‌ای که تکنسین ما هنگام یک کوک انجام می‌دهد، را در بر نمی‌گیرد. با این حال، این یک نگاه به فرآیند و مقدمات آن است و نشان نمی‌دهد که چقدر دقت و توجه لازم برای ایجاد صدای کامل مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید پیانو
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *