ادوات موسیقی, گیتار

مراقبت و نگهداری از گیتار

مراقبت و نگهداری از گیتار

مراقبت و نگهداری صحیح از گیتار کلید دوام و حفظ کیفیت و سلام در ظاهر و صدای گیتار شماست. اگرچه به نظر نمی‌آیند گیتارها نیازی زیادی به مراقبت داشته باشند، اما هر نوازنده گیتار باید مراقبت از گیتار را یاد بگیرد و ساز خود را در بهترین شکل ممکن نگه دارد.

پس اگر تازه یک گیتار خریده‌اید یا می‌خواهید از گیتار خود بهتر نگهداری کنید، در ادامه هشت نکته مراقبت از گیتار برای حفظ سلامتی و صدای عالی گیتارتان در این مقاله خواهید یافت.

تغییر به موقع سیم های گیتار

۱. تغییر به موقع سیم های گیتار

واضح است که تغییر سیم های گیتارتان باعث حفظ صدای تازه و پرشور گیتار می‌شود. سیم ها با گذر زمان کیفیت صدا را از دست می‌دهند و هر چه بیشتر با گیتارتان بنوازید، سلامت سیم ها با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.

البته، فراوانی تعویض سیم ها بسته به میزان نواختن شما متغیر خواهد بود. با فرض اینکه هر روز یک ساعت با گیتار بنوازید، احتمالاً هر 4-6 هفته یک‌بار باید سیم ها را تعویض کنید.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که از چه سیم هایی باید استفاده کنید. خوشبختانه مقاله‌ای در مورد انواع سیم های گیتار در سایت ما موجود است که میتواند به شما کمک کند.

تمیز کردن فرت برد

۲. تمیز کردن فرت برد

روغن، گرد و غبار به مرور زمان بر روی هر گیتاری انباشته می‌شود. به همین دلیل ایده‌آل است که هر بار که سیم ها را تعویض می‌کنید، فرت برد گیتارتان را نیز تمیز کنید. برای انجام این کار، با برداشتن تمام سیم ها شروع کنید و با کشیدن کارت اعتباری و یا وسیله ای مشابه به آرامی فرت برد را تمیز کنید.

گرد و غباری که رها می‌شود را بردارید و دوباره با یک مسواک نرم فرت برد را تمیز کنید. پس از آن، فرت برد گیتارتان را با یک پارچه نرم تمیز کنید تا هر گونه زباله اضافی را بردارید.

اگر گردن گیتارتان از چوب رزوود ساخته شده است، برای نگهداری از گیتارتان می‌توانید از کمی روغن لیمو و پاک کننده‌ی گیتار استفاده کنید و گرد و غبار فرت برد را پاک کنید. به عنوان جایگزین، برای گیتارهایی با گردن از چوب میپل می‌توانید فرت برد را با پولیش گیتار Dunlop 65 یا برخی از مواد سبک تر پاک کنید.

تمیز کردن فرت برد بعد از نواختن

۳. فرت برد گیتارتان را بعد از هر نواختن تمیز کنید

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، روغن‌ها، گرد و غبار به سرعت روی فرت برد انباشته می‌شوند. تمیز کردن فرت برد گیتارتان بلافاصله بعد از هر نواختن به کاهش انباشت این عوامل ناخواسته کمک می‌کند و پاک کردن فرت بردکمتر از گذشته سخت و زمانبر خواهد شد.

برای انجام این کار، به سادگی یک تکه دستمال کاغذی بگیرید، آن را به صورت عمودی به دو نیمه فرت برد اندازید و آن را زیر و روی سیم ها به شکلی که در تصویر بالا نشان داده شده است بگذارید. کمی فشار به پایین اعمال کنید و تکه دستمال را چند بار از پل به مهره گیتار ببرید و برگردانید.

اجتناب از تغییرات دمایی

۴. اجتناب از تغییرات دمایی

تغییر دما می‌تواند باعث انبساط و انقباض چوب گیتار شما شود که منجر به نتایج ناخوشایند می‌شود.

قرارگیری بیش از حد زیر نور مستقیم خورشید نیز می‌تواند باعث از بین رفتن پوشش گیتار شما شود و به ظاهر آن آسیب برساند، که از جذابیت آن می‌کاهد. علاوه بر این، افت دما می‌تواند به دسته گیتار شما آسیب بزند و به همین دلیل گاهی اوقات نیاز به تنظیم به وسیله آلن خواهید داشت تا تراز دسته گیتار درست بشود این تنها در صورتی است که گیتار شما این قابلیت را داشته باشد.

گیتارها نیاز به محیطی خشک و خنک دارند تا گردن و دسته تنظیمشان را حفاظ کنند. طبق گفته مقاله ای در مورد نگهداری از گیتار در سایت Bold Music Lessons، تغییرات دما و رطوبت می‌تواند باعث آسیب دائمی گیتار شما شود. اگر هر چیزی به ساختار اصلی گیتار آسیب برساند، کیفیت موسیقی که می‌تواند تولید کند ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

برای کاهش تغییرات دمایی ، همیشه یک کیس گیتار سخت‌ (هارد کیس) با خود همراه داشته باشید و سعی کنید گیتار را در داخل آن نگه دارید.

تمیز کردن و پولیش گیتار

۵. تمیز کردن و پولیش گیتار

برای حفظ ظاهر گیتارتان و افزایش ارزش مالی آن، مهم است که به طور منظم از محلول تمیز کننده و پولیشری استفاده کنید که گیتار شما را درخشان کند و ظاهر چوب را بهبود دهد. به طور معمول بهتر است تا هر دو هفته یک‌بار گیتارتان را تمیز و پولیش کنید.

این کار همچنین در مورد افزایش ارزش قابل فروشی گیتارتان مفید خواهد بود، در صورتی که در آینده بخواهید آن را بفروشید.

حفظ رطوبت گیتار خود

۶. حفظ رطوبت گیتار خود

مرطوب‌کننده‌ها روش عالی برای حفاظت از گیتار شما در هنگام نگه داشتن آن در کیس هستند. دوره‌های خشک هوا می‌توانند فرت بردها، خم‌شدگی و حتی ترک‌هایی در گیتار شما ایجاد کنند. حفظ رطوبت در وضعیت مناسب به چوب گیتار شما مقدار مناسبی رطوبت را ارائه می‌دهد و سلامت آن را حفظ می‌کند.

اگر به پیشنهادی برای یک مرطوب‌کننده نیاز دارید، به مرطوب کننده های D’Addario، ساوارز و برند های دیگر نگاهی بیندازید. به سادگی اسفنج را هر 3-4 روز یک بار مرطوب کنید و مرطوب‌کننده را بین سیم ها در حفره صدا قرار دهید.

برای نتایج بهتر، گیتارتان را در یک کیس گیتار سخت‌ قرار دهید تا رطوبت اسفنج به سرعت تبخیر نشود.

اجتناب از خط و خش

۷. مراقب باشید که گیتارتان را خش نیندازید و یا به آن آسیب نرسانید

یکی از مهم ترین بخش ها برای نگهداری از گیتار این است که هنگام نواختن گیتار به دقت به اکسسوریهایی که دارید توجه کنید تا به طور ناخواسته گیتارتان را خش نیندازید و یا آسیب نرسانید.

کمربندها، انگشترها، کاپشن‌های با زیپ و گردن‌بندها نمونه‌هایی هستند که باید پیش از برداشتن گیتار خود فکری به حالشان بکنید. شاید حتی متوجه نباشید، اما وقتی درحال نواختن آهنگ مورد علاقه‌تان باشید و این سطوح سخت به یکدیگر برخورد کنند، ممکن است با خطوط و خراش‌های ناپسندی بر روی گیتار جدیدتان به پایان برسید.

بازدید سالیانه گیتار

۸. گیتارتان را برای تنظیم پیش یک تکنسین ببرید

سپردن گیتارتان به تکنسین حرفه‌ای مانند و معادل سپردن خودرویتان به مکانیک برای بازدید سالیانه آن است.

تکنسین گیتار تنظیم گیتارتان را چک می‌کند، اکشن آن را به سلیقه شما تنظیم می‌کند، برای هر گوشه و کناره‌ی خمیدگی میله‌ها را چک می‌کند و غیره…

بردن گیتارتان به تکنسین برای تنظیم سالیانه بخش مهمی از روال مراقبت از گیتارتان است اگر که قصد دارید گیتارتان را برای مدتی نگه دارید و می‌خواهید آن را در شرایط عالی نگاه داشته باشید.

نگهداری از گیتار سخن پایانی


حالا که اصول مراقبت و نگهداری از گیتار و دستورالعمل‌ها را می‌دانید، وقت آن رسیده که آنها را عملی کنید.

مطمئن باشید که این نکات را هر بار که شروع به نواختن می‌کنید به یاد بیاورید تا گیتارتان به مدت سال‌ها بهترین صدا و ظاهر را حفظ کنرد.

هر چند اکثر این نکات را خودتان می‌توانید انجام دهید، اما همیشه باید در نظر داشته باشید که گیتارتان را برای تنظیم سالیانه به یک تکنسین ماهر ببرید. نادیده گرفتن این مورد در نهایت به دست داشتن یک گیتاری که دیگر قابل تعمیر نیست و از آن به موقع تنظیم نشده است منجر خواهد شد و پشیمان خواهید شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *