ادوات موسیقی, کالیمبا

خرید کالیمبا : راهنمای انتخاب

انتخاب بهترین کالیمبا برای خرید بستگی به سطح مهارت شما، آهنگی که می‌خواهید بنوازید، و هدفی که از نواختن این ساز دارید دارد. همچنین باید برنامه مالی و سایر سازهایی که دارید، مانند گیتار یا درام، که می‌خواهید صدای آنها را با صدای کالیمبا ترکیب کنید، را در نظر بگیرید.

در این راهنما، ما دانشمان در مورد انواع مختلف کالیمباهای موجود در بازار را به اشتراک می‌گذاریم و شما را در انتخاب بهترین کالیمبا برای خود هدایت می‌کنیم.

معرفی کالیمبا

کالیمبا یک ساز موسیقی است که قرن‌هاست توسط آفریقاییان و زیمبابویی‌ها استفاده می‌شود. گفته می‌شود که نسل پیشین پیانو را تشکیل می‌دهد. واژه “کالیمبا” از یک کلمه آفریقایی به معنای “پیانو شصتی” گرفته شده است. نسخه ابتدایی این ساز فقط یک تکه چوب با چند پیچ سیم به عنوان دسته بود که می‌توانست به عنوان دسته‌هایی برای نواختن ملودی‌ها استفاده شود. اما از آن زمان تغییراتی در سراسر آفریقا، از جمله نسخه‌های دارای دو پل‌هم ظاهر شده است. بعداً این ساز به غرب معرفی شد و توسط یک موسیقیدان به نام هیو تریسی به سمت مقیاس غربی تغییر یافت. پس از آن، نخستین کالیمبا به عنوان نمونه اولیه کالیمباهای مدرن تولید شد. برای کار با این ساز از هر دو دست استفاده می‌شود تا صداهای متنوع از نرم تا بلند و از عمیق تا سبک ایجاد شود. (برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه کالیمبا، به اینجا مراجعه کنید)

انواع مختلف کالیمباها

کالیمباها در اشکال، اندازه‌ها و با مواد مختلف می‌آیند. بهترین کالیمبا برای شما کالیمبایی است که با نیازهای شما بیشترین تطابق را دارد.

ما انواع مختلف اشکال صفحه، اندازه‌ها و مواد را که ممکن است قبل از پیدا کردن و خرید کالیمبا خود مد نظر داشته باشید، مقایسه می‌کنیم!

اشکال صفحه کالیمبا

دو نوع اصلی از اشکال صفحه‌ کالیمبا وجود دارد، این دو نوع با شکل جعبه‌ای با سوراخ‌های صدا و صفحه‌های صاف بدون سوراخ صدا هستند.

کالیمبای تخت

کالیمبا ابتداع بدون سوراخ صدا طراحی شده بود. صدای حاصله از این نوع کالیمباها واضحتر و نرمتر هستند. همچنین، فرکانس‌ها بالاتر بهتر و واضح‌تر هستند. بنابراین، این بهترین شکل کالیمبا است اگر اغلب فرکانس‌های بالا را پسند می‌کنید.

کالیمبای حفره دار

کالیمبا با شکل جعبه‌ای اما یک بدنه رزونانس دارد. هنگامی که تین‌ها نواخته می‌شوند، اثرات رزونانس قوی هستند. به ویژه زمانی که نواحی اطراف سوراخ‌های صدا فشرده می‌شوند، صداهای “وا” مانند ویبراتو ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، این کالیمباها در محدوده کلیدهای پایین تا میانه با صدای ارتعاش قوی عمل می‌کند.

برای انتخاب شکلی که برای شما مناسب تر باشد، سعی کنید نمونه‌های صدای انواع مختلف کالیمبا را قبل از خرید گوش دهید تا ببینید کدام صدا را دوست دارید.

برای شروع خرید کالیمبا با چه اندازه‌ای مناسب است؟

در حال حاضر، نسخه‌های 8 کلید، 10 کلید، 15 کلید، 17 کلید، 21 کلید، 24 کلید و 32 کلید در بازار موجود هستند. بدون شک، با تعداد کلیدهای بیشتر در صفحه، می‌توانید دسترسی به دسته‌های مقیاس گسترده‌تر (و بنابراین آهنگ‌های بیشتر) داشته باشید و آهنگ های مختلفی بیافرینید. با این حال، به عنوان یک مبتدی، می‌توانید با کالیمباهایی با تعداد کلیدهای کمتر شروع کنید:

8 کلید – برای مبتدیان مناسب است تا حس کنند صدای کالیمبا چگونه است. اندازه کوچکی دارد که می‌توانید آن را با خود به همه جا حمل کنید.

کالیمبا 8 کلی

10 کلید – می‌توانید از آن برای نواختن آهنگ‌ها در یک اکتاو استفاده کنید. اندازه آن از اندازه دست‌ها بزرگتر است و کمی کوچک‌تر از نسخه 17 کلیدی است.

15 کلید و 17 کلید – این دو تا در اندازه مشابه هستند و بهترین کالیمبا برای افراد مبتدی تا متوسط ​​محسوب می‌شوند. 15 کلید بیشتر برای صداهای باس / پیچ پایین استفاده می‌شود در حالی که 17 کلید برای یک صدای کلی در تمام سطوح مناسب است. با هرکدام از 15 کلید و 17 کلید، می‌توانید اکثر آهنگ‌های محبوب را نواخته و لذت ببرید.

21 کلید – دارای دسته‌های مقیاس گسترده‌تر برای نواختن است، بنابراین برای نت‌های پیچیده‌تر در آهنگ ها مناسب‌تر است. همچنین به مهارت‌های پیشرفته‌تری نیاز دارید زیرا باید انگشتان خود را بر روی یک دامنه گسترده‌تر از کلیدها حرکت دهید!

کالیمبا 17 کلید و 21 کلید

24 کلید و 32 کلید – اینها قطعاً بهترین کالیمباها برای سطوح پیشرفته‌ هستند. به دلیل تقاضا، در بازار برای خرید این نوع کالیمبا ها، خریدشان سخت‌تر است. از آنجا که ساختن یکی از آن‌ها سخت‌تر است (نیاز به تنظیم بیشتر برای تنظیم صدا)، قیمت هم بالاتر است. با این حال، اگر موسیقیدان پیشرفته‌ای هستید که دوست دارید در نواختن کالیمبا به سطوح بالاتر پیشرفت کنید، حتماً باید در بازار جستجو کنید یا با ما تماس بگیرید تا انواع موجود را بررسی کنید!

بهترین چوب برای کالیمبا چیست؟

مانند خرید یک گیتار، نوع چوب صفحه در کالیمبا نیز مهم است. گونه‌های مختلف چوب‌ها ظاهر و احساس مختلفی دارند و می‌توانند کیفیت صدا را تحت تأثیر قرار دهند. بهترین چوب برای کالیمبا، یک چوبی است که صدای واضحی ایجاد کرده و با شما ارتباط برقرار می‌کند.

پیشنهاد ما این است – دوباره – قبل از خرید، سعی کنید نمونه‌های صدای انواع چوب کالیمبا را بشنوید. در این راهنما، همچنین چند نوع چوب را که در بازار بیشتر موجود است، از نظر ظاهر و صدا مقایسه خواهیم کرد. اینها همان مواردی هستند که به نظر ما برای خرید یک کالیمبای مناسب و کارآمد باید در نظر بگیرید:

چوب گردو:

رنگ: تیره با درخشندگی چشم گیر؛ صدا: غنی.

کالیمبا چوب گردو

چوب پین وود:

رنگ: رنگ چوب روشن با صدای واضح و پرصدا.

کالیمبا چوب پین وود

اکومه(Okoume):

رنگ: رنگ قهوه‌ای تیره و پر رنگ ؛ صدا: پر و پایدار.

کالیمبا چوب اکومه(Okoume)

اقاقیا:

رنگ: رنگ قهوه‌ای قرمز با موج‌ا؛صدا: ملایم.

کالیمبا چوب اقاقیا

چوب بامبو:

رنگ: رنگ سبک با خطوط طبیعی؛ صدا: نرم و ملایم.

کالیمبا چوب بامبو

آکریلیک در مقابل چوب

هرچند که آکریلیک نوعی چوب نیست، اما به عنوان یک جایگزین در میان علاقمندان به کالیمبا به دلیل ظاهر و احساس آن شناخته شده است. آکریلیک سنگین‌تر و بزرگ‌تر است. شفاف است و بنابراین برای نمایش نیز مناسب است. صدایی شفاف و نرم مانند یک جعبه موسیقی ایجاد می‌کند. این بهترین طراحی کالیمبا به نظر ما و یکی از محبوب‌ترین‌هاست! ما پیشنهاد می‌دهیم که به عنوان یک مبتدی یا حتی کاربر پیشرفته، به دلیل ویژگی‌های خاص آن، یکی از آنها را داشته باشید.

کالیمبا آکریلیک

نواختن با کالیمبا

پس از آشنایی با مباحث ابتدایی، می‌توانید آهنگ‌های مختلفی را که در یوتیوب، آپارات یا سایت‌های دیگر در وب موجود است، یاد بگیرید. خوب است به عنوان یک ابزار مستقل یا در ترکیب با سایر ابزارها استفاده شود. همچنین می‌توانید به گروه‌ها و مراکز کالیمبا بپیوندید تا مهارت‌های خود را به مرور زمان بهبود بخشید.

یکی از بخش‌های جالب در استفاده از کالیمبا این است که می‌توانید به راحتی آهنگ خود را بسازید یا نت‌هایی که با سایر آهنگ‌ها سازگار هستند را ساخته و اجرا کنید! برای اضافه کردن کمی شادی به موسیقی، می‌توانید ترمولو را برای افزایش صدا یا ایجاد تغییرات اضافه کنید؛ یا از تسل‌ها برای شخصی‌تر کردن کالیمبا خود استفاده کنید.

خلاصه

افرادی که به دنبال خرید کالیمبا هستند، باید به فاکتورهای زیر توجه کنند: اندازه، انواع صفحه، موادو قیمت. مواد و انواع صفحه تأثیری بر کیفیت صدا دارند. اندازه و تعداد کلیدهای کالیمبا نیز مهم هستند زیرا مشخص می‌کند چه نوع موسیقی را با آن میتوانید بنوازید. در زمان انتخاب یک کالیمبا، حتماً این فاکتورها را در نظر بگیرید همچنین با در نظر گرفتن کاربردها و قیمت‌ها پیش از خرید هر ابزار خاص، شناخت کافی از آن به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا ارزش بودجه‌ی شما را دارد یا خیر.

برای دیدن انواع کالیمبا های موجود در فروشگاه به این لینک مراحعه کنید.

امیدواریم که کالیمبا مناسبتان را پیدا کنید و از موسیقی لذت ببرید!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *