ادوات موسیقی, گیتار, گیتار الکتریک

بهترین برند گیتار الکتریک در سال 2023

گیتار الکتریک یکی از محبوب‌ترین سازهای سال های اخیر است. از راک تا متال، از جز تا کانتری، گیتار برقی به طور اساسی مسیر موسیقی و تاریخ را تغییر داده است.در حال حاضر ده‌ ها برند گیتار الکتریک وجود دارد که گیتارهای برقی زیر 1000 دلار را برای انواع سبک‌های نواختن، ژانرهای موسیقی و سطوح مهارتی مختلف ارائه می‌دهند.اگر شما یک مبتدی هستید، ممکن است سخت باشد که حتی بدانید باید از کجا شروع کنید. به همین دلیل ما لیستی از بهترین برند گیتار الکتریک که جایگاه خود را در تاریخ کسب کرده‌اند، تهیه کرده‌ایم.

انتخاب اصلی ما Fender است به دلیل چندگانگی خیره‌کننده در صدا، مواد با کیفیت بالا و مجموعه گسترده‌ای از گزینه‌های قیمت‌گذاری.

خلاصه‌ای سریع از بهترین برندهای گیتار الکتریک

  1. Fender (بهترین کلی)
  2. Gibson (بهترین برای راک سنگی)
  3. PRS (کیفیت پریمیوم)
  4. Ibanez (بهترین قابلیت نواختن)
  5. Gretsch (بهترین برای صداهای رترو)
  6. ESP/LTD (بهترین برای متال)
  7. Epiphone (بهترین برای مبتدیان)
  8. Strandberg (طراحی منحصر به فرد‌ترین)
  9. Jackson (بهترین برای شردینگ)
  10. Yamaha (بهترین برای بودجه محدود)
    بهترین برندهای گیتار برقی

1. بهترین به صورت کلی – Fender

احتمالاً یکی از معروف‌ترین سازندگان گیتار تمام دوران و انتخاب اول ما برای بهترین برند گیتار الکتریک است، Fender در سال 1946 توسط کلرنس لئونیداس “لئو” فندر در کالیفرنیای جنوبی تأسیس شد. به مدت تقریباً 80 سال، Fender تأثیری جهانی بر جای گذاشته است که به سختی با برند دیگری قابل مقایسه است.

در سال 1951، لئو فندر دنیا را تحت تأثیر قرار داد وقتی گیتار برادکستر (بعداً تلکستر) را معرفی کرد. برادکستر اولین گیتار برقی سالید به صورت انبوه تولید شده بود و برای همیشه بازار را تغییر داد.

فقط سه سال بعد از آن، Fender یک گیتار معرفی کرد که تا نسل‌های آینده استاندارد تعیین می‌کرد: فندر استراتوکستر.

برند فندر همین مسیر را ادامه داده است و مجموعه گیتارهای خود را گسترش داده، و تعهد خود به کیفیت و توجه به جزئیات را همچنان در طول این مدت با ثابت نگاه داشته است.

فندر از مواد با کیفیت بالا و تکنیک‌های نوین تولید استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که گیتارهایشان با بالاترین استانداردهای نواختن و صدا سازی همخوانی داشته باشند.

Fender گیتارهایی با چندگانگی وسیعی برای انواع ژانرهای موسیقی تولید می‌کند، از راک و بلوز تا جاز، کانتری و موارد دیگر. این چندگانگی بخشی از دلیلی است که گیتارهایشان برای اغلب موسیقی‌دانان به اندازه‌ای جذاب است.

گیتارهای Fender در گستره قیمتی مختلفی عرضه می‌شوند، که این ساز هارا هم برای مبتدیان و هم حرفه‌ایان ویژه تر می‌کند. این دسترسی‌پذیری به گسترش پایه‌ی کاربرانشان کمک کرده و به شناخت هرچه بیشترشان کمک کرده است.

2. بهترین برای هارد راک – Gibson

تاریخچه گیتارهای Gibson به دوران پایانی قرن نوزدهم باز می‌گردد که بنیان‌گذار اورویل گیبسون تصمیم به ساخت گیتارهای معیاری با کیفیت بالا و استانداردی کرد. در سال 1902، او شرکت ساخت ماندولین و گیتار گیبسون را تأسیس کرد که به مرور استانداردی برای دهه‌ها به شمار می‌آمد.

به جرات میتوان گفت که تاریخ را دگرگون کرد، گیبسون اولین گیتار الکتریک تجاری موفقیت‌آمیز خود را در سال 1936 با معرفی ES-150 روانه بازار کرد. گیبسون لس‌پل معروف در اوایل دهه 1950 معرفی شد و وضعیت افسانه‌ای این برند را تثبیت کرد.

گیبسون گیتارهای با کیفیت بالا تولید می‌کند که به دلیل کار دستی و استفاده از مواد با کیفیت مشهور است. این شرکت به کیفیت و دقتشان به جزئیات بسیار افتخار می‌کند و از چوب‌های با کیفیت بالا برای ساخت سازها استفاده می‌کند که صداهای غنی و پرشور تولید می‌کنند.

گیتارهای ساخته شده توسط این برند معمولاً با صدایی با زنگ‌های گرم، تنومند و اغلب ضخیم‌ترشان شناخته میشوند. آن‌ها صدایی خاص دارند که بسیاری از نوازندگان را جذب می‌کند، به ویژه کسانی که در ژانرهای موسیقی مثل راک، بلوز و جاز فعالیت می‌کنند.

هر چند گیبسون یکی از بهترین برند گیتار الکتریک در تاریخ است، اما یک نقطه ضعف دارد. گیتارهای گیبسون معمولاً هزاران دلار هزینه دارند که برای بسیاری از افراد مناسب نیست.

به همین دلیل، گیبسون نسخه‌هایی با هزینه‌ی کم تر از گیتارهای خود تحت برند Epiphone نیز تولید می‌کند – با ساز برتر همراه باشید تا بیشتر در مورد Epiphone بدانید !

3. کیفیت پریمیوم – PRS

PRS توسط پل رید اسمیت در سال 1985 تأسیس شد، او قبل از این در شرکت گیتار Alembic کار کرده بود و برای هنرمندانی مثل کارلوس سانتانا و جری گارسیا گیتارهای سفارشی ساخته بود.

در سال 1985، پل رید اسمیت تصمیم به ایجاد خط تولید خود با کیفیت بالا و گیتارهای دست‌ساز گرفت. و بنابراین، در سال 1987، PRS پس از عرضه مدل اولیه خود، PRS Custom 24، تولید گیتارها را آغاز کرد. این گیتار به طور فوری میان نوازندگان محبوب شد و تا به امروز یکی از مدل‌های محبوب‌ گیتار است.

اکنون PRS یکی از ارگان‌ اصلی تولیدکنندگان گیتار در جهان است و به دلیل ساخت ساز هایی با کیفیت بالا و توجه به جزئیات استثنایی شناخته می‌شود.

هر گیتار توسط سازندگان ماهر تولید شده و از مواد با کیفیت بالا استفاده می‌شود تا کیفیت یکسان و یکنواختی ایجاد کند. همین موضوع باعث راه یافتن این برند به لیست بهترین برند گیتار الکتریک شده است.

گیتارهای PRS در انواع مدل‌ها ساخته شده‌اند، هر کدام با طراحی و ویژگی‌های صدایی خاص خود. در واقع، تمام ابزارهای PRS به خاطر چندگانگی و توانایی تولید طیف گسترده‌ای از صداها شناخته می‌شوند که آنها را به انتخابی مناسب برای انواع ژانرهای موسیقی بدل می‌کند.

گیتارهای PRS همچنین از زیبایی بسیار مخصوصی برخوردار هستند که شامل منحنی‌های زیبا، فینیش های خاصو زیبا و نگاره‌های منحصر به فرد است.

علاوه بر این، سیستم‌های ترمولویی نمایشی مخصوص PRS (PRS Tremolo و PRS Piezo) برای پایداری و عملکرد صاف خود معروف هستند. این سیستم‌ها به نوازندگان امکان مدولاسیون تغییر صدا را می‌دهند و پالت صدای جایگزینی ارائه می‌کنند.

هر چند گیتارهای PRS معمولاً با کیفیت پریمیوم و دست ساز هستند، اما این شرکت همچنین خطوط قیمتی مقرون به صرفه‌تری ارائه می‌دهد که گیتارهای الکتریکی آن راه را به بازار گسترده‌تری از نوازندگان برای psr باز کرده است.

4. بهترین قابلیت نواختن – Ibanez

Ibanez در سال 1908 شروع به کار کرد وقتی شرکت Hoshino Gakki به عنوان بخش فروش سازهای موسیقی از Hoshino Shoten، یک زنجیره کتابفروشی، تأسیس شد.

در سال 1935، Hoshino Gakki تحت نام ایبانز به افتخار سازساز اسپانیایی سالوادور ایبانز شروع به ساخت گیتارهای اسپانیایی‌ سبک کلاسیک کرد تا .

در دوره‌ی نوسان گیتارها در دهه 60، Ibanez به دلیل کپی کردن مدل‌های محبوب برندهایی مثل فندر و گیبسون، از جمله معروف‌ترین لس‌پل، مشکلات قانونی را برای خود به وجود آورد.

به زودی، اما، Ibanez شروع به ساخت مدل‌های خود کرد و با مدل‌های Ibanez JEM و Universe آغاز به شکل‌دهی به طراحی کلاسیک ایبانز کرد. بعد از آن، Ibanez گیتارهایی که بعدها به مدل‌های RG و S تبدیل شدند، را را تولید کرد: Roadstar و Saber.

یکی از نکات فروش جذاب Ibanez قابلیت نواختن عالی آنهاست که به سبب نازک بودن گردن‌های گیتارشان مناسب برای نواختن و اجرای سریع شده‌اند. به علاوه مدل‌های بیشتری ارائه می‌دهد که گیتارهایش را برای افراد با بازه‌های بودجه مختلف دسترس پذیر می‌کند. این به محبوبیت بالای آن در میان نوازندگان مبتدی و متوسط بسیار کمک کرده است.

تا به امروز، Ibanez بسیاری از نوآوری‌ها و ویژگی‌های متنوع را برای افزایش عملکرد گیتارهای الکتریک خود معرفی کرده است. این نوآوری‌ها به نیازهای نوازندگان معاصر پاسخ می‌دهند و بهبودهای مداوم در فناوری را منعکس می‌کنند و باعث شده است که این جایگاه را در لیست بهترین برند گیتار الکتریک کسب کند.

5. بهترین برای صداهای رترو – Gretsch

تاریخچه Gretsch از سال 1883 آغاز شد، زمانی که مهاجر آلمانی فریدریش گرتش کارگاه خود را در بروکلین، نیویورک تأسیس کرد و شروع به ساخت بانجو، درام و تمبورین کرد. فریدریش 12 سال بعد فوت کرد و کمپانی در دست پسر نوجوان او، فرد، قرار گرفت.

فرد جوان یک میراث موسیقییایی را بنا گذاری کردکه بیش از یک قرن است که پابرجاست. تا سال 1916، او گرتش را به یکی از برجسته‌ترین واردکنندگان و سازندگان ابزارهای موسیقی آمریکا تبدیل کرد.

اما فرد می‌دانست که گوش دادن به خواسته عموم مردم کلید رشد است و مردم گیتار می‌خواستند. بنابراین، گرتش شروع به ساخت گیتارهایش کرد.

اکنون گیتارهای گرتش به دلیل صدای منحصر به فرد و ویژگی‌های خاصشان معروف هستند که با تأکید بر صداهای گرم و غنی با تأکید بر میدرنج تبدیل شده‌اند. این پروفایل صدایی گرتش را به ویژه محبوب در میان نوازندگان در سبک‌های موسیقی وینتیج کرده است.

طراحی‌های معروف این برند از جمله مدل‌های بدنه خالی و نیمه خالی مانند Gretsch Duo Jet، White Falcon و Country Gentleman به عنوان کلاسیک‌های صنعت موسیقی شناخته شده‌اند.

تزئینات شیک، سطوح زیبا و “F-holes” امضایی بر روی اکثر مدل‌های نیمه‌ خالی آن‌ها میباشد که این گیتار هارا از جمع دیگر برند ها جدا می‌کند.

اگرچه سازهای گرتش معمولاً به سبک‌های وینتیج هستند، آنها بسیار متنوع هستند و می‌توانند در تعداد زیادی ژانر موسیقی از جمله جاز، بلوز، راک و موسیقی الترنیتیو استفاده شوند.

6. بهترین برای متال – ESP/LTD

ESP (کوتاه‌شده برای محصولات Electric Sound Products) در سال 1975 توسط هیساتاکه شیبویا در ژاپن تأسیس شد تا مؤلفه‌های با کیفیت برای گیتارها و باس‌های الکتریک تولید کند، همچنین مدل‌های فروشگاه سفارشی برای بازار ژاپنی که در حال تبدیل به محبوب‌ترین بازار گیتاری بود، می‌پرداخت.

مشابه ESP ، Ibanez هم از راه اندازی کار خود با ساخت کپی‌های با کیفیت مدل‌های معروف برندهای دیگر به مشکلات قانونی با گیبسون دچار شد و سطح طراحی‌های خود را تا حدی کمتر به مدل‌های آمریکایی تغییر داد.

اکنون ESP و زیر-برند LTD به طور خاص میان نوازندگان سبک‌های سنگین، به ویژه نوازندگان متال، محبوبیت فوق‌العاده‌ای کسب کرده‌اند و همچنین از طریق سرویس کاستوم شاپ خود به موسیقی‌دان‌ها اجازه می‌دهند گیتارهای سفارشی بر اساس ترجیحات و الزامات خود سفارش دهند.

در طی سالیان گذشته، ESP چندین طراحی گیتار را معرفی کرده است که مترادف سبک های موسیقی‌های خاصی شده‌اند. به عنوان مثال، مدل اکلیپس آن در جامعه راک و متال بسیار مورد تعریف قرار دارد.

این به این معنا نیست که گیتارهای الکتریکی ESP تنها برای نوازندگان راک و متال مناسب هستند. ESP مجموعه‌ای گسترده از مدل‌های گیتار ارائه می‌دهد که شامل انواع سبک‌های بدنه، تنظیمات پیکاپ و چوب‌های صدا مختلف هستند. این ترکیب گسترده از ابزارها به نوازندگان اجازه می‌دهد که ابزارهایی پیدا کنند که به سلیقه‌های موسیقیایی و سبک نواختنشان نزدیک باشد. تمام این موارد باعث شده است که ESP/LTD جزئی از بهترین برند گیتار الکتریک دنیا شود.

7. بهترین برای مبتدیان – Epiphone

Epiphone یکی از قدیمی‌ترین و با اعتبارترین تولیدکنندگان ساز است. داستان آن‌ها در سال 1873 در امپراتوری عثمانی (اکنون ترکیه) آغاز شد که بنیان‌گذار یونانی‌اش، آناستاسیوس اشتاتوپولوس، ویولن و لوت‌های خود را ساخت.

اشتاتوپولوس در سال 1903 به ایالات متحده نقل مکان کرد و تا سال 1915 زمانی که درگذشت، به تولید سازهای اصیل خود ادامه داد و پسر او، اپامینونداس (“اپی”) کار را به عهده گرفت.

ارتباط آن‌ها با گیبسون در سال 1957 شروع شد که گیبسون Epiphone را خرید و مسئولیت تولید نسخه‌های مقرون به‌صرفه از ابزارهای گرانبهای خود را به این شرکت اعطا کرد.

هر چند گیبسون گیتارهای دست‌ساز دارد و گیتارهای Epiphone به صورت انبوه تولید می‌شوند، اما اپیفون همچنان از تخصص و استانداردهای کیفیت گیبسون بهره‌مند شده و این به بهره‌گیری از کیفیت کلی آن‌ها اثر مثبت داشته است.

Epiphone مجموعه وسیعی از مدل‌های گیتار را ارائه می‌دهد، از جمله طراحی‌های کلاسیک مانند Les Paul، SG، ES و… . همچنین مدل‌های سیگنیچر را در همکاری با هنرمندان معروف تولید می‌کنند که به سبک‌های موسیقیایی و سبک‌های نواختن متنوعی پاسخ می‌دهند.

واقعیت این است که گیتارهای Epiphone اغلب به عنوان گیتارهایی برای مبتدیان توصیه می‌شوند به دلیل هزینه پایین، قابلیت نواختن و کیفیت کلی آن‌ها. این ابزارها نقطه ورودی عالی برای نوازندگان آماتور را فراهم می‌کنند تا مسیر موسیقی‌ای خود را آغاز کنند. از همین رو جایگاه بهترین گیتارر برای مبتدیان در لیست بهترین برند گیتار الکتریک به این برند تعلق گرفته است.

8. منحصر به فرد‌ترین طراحی – Strandberg

نوآوری نام دیگر برند Strandberg است. مقر این شرکت در اوپسالا، سوئد است و بنیان‌گذار آن، اولا Strandberg، در سال 2007 یک پروژه تفریحی به نام سیستم گیتار ارگونومیک (Ergonomic Guitar System) را شروع کرد.

هرچند که مهارت‌های اولا به‌عنوان یک نوازنده به اواسط دهه هشتاد بازمی‌گردد، زمانی که او در تعدادی از گروه‌های محلی نیز نوازندگی می‌کرد،ام حرفه‌ اصل او عمدتاً در نرم‌افزار بود.

طراحی‌های ارگونومیک Strandberg به یک طراحی شگفت‌آور در سرتا سر فروم های اینترنت تبدیل شد. گیتارهای Strandberg به طور جدی تغییراتی در طراحی و شکل‌دهی گیتار ایجاد کرده‌اند تا کمک به راحتی نواختن و تجربه بهینه نواختن برای نوازندگان ایجاد کنند.

ویژگی‌های منحصر به فرد این گیتارها شامل طراحی خاص بدنه، مواد سبک وزن و طراحی هدلس، سیستم برقی متعادل، و وزن سبک هستند. این عناصر باعث می‌شوند که گیتار Strandberg برای نواختن خصوصا برای مدت طولانی بسیار راحت و آسان باشد.

به عنوان یک شرکت نوآور و مدرن، Strandberg به طراحی‌های معاصر معتقد است و به ترکیب تکنولوژی و دست‌ساز بودن در تولید گیتارها اهمیت می‌دهد. این گیتارها با ایفای وظایفی در ژانرهای مختلف موسیقی معمولاً با استقبال مواجه می‌شوند و به نوازندگانی که به دنبال انعطاف و کارایی بیشتر در نواختن هستند پیشنهاد می‌شوند.

Strandberg گزینه های سفارشی سازی متنوعی را ارائه می دهد که به نوازندگان این امکان را می دهد تا گیتارهای خود را مطابق با ترجیحات خاص خود تنظیم کنند. این سطح از شخصی سازی توسط نوازندگانی که به دنبال یک ساز منحصر به فرد هستند مورد توجه قرار می گیرد.

با توجه به ابزارهای منحصر به فرد و نوآورانه‌ای که Strandberg ارائه می‌دهد، این گیتارها به ویژه برای نوازندگانی که به دنبال ابزارهای متفاوت با طراحی‌های آزمایشی هستند جذابیت دارند.

9. بهترین برای شردینگ – Jackson

جکسون در دهه ۱۹۷۰ تأسیس شد، زمانی که بنیان‌گذارش گروور جکسون بخشی از کارگاه تعمیر گیتار چارول (Charvel’s Guitar Repair) در گلندورا، کالیفرنیا را تصرف کرد. وین چارول در نهایت درخواست تصفیه دیوانه‌واری را داد و سهم خود را به گروور جکسون فروخت، که این اقدام باعث شد او کنترل نام چارول را به دست بگیرد.

در سال ۱۹۸۰، گیتاریست رندی رودز با یک ایده برای گیتار شخصی به شرکت مراجعه کرد. این منجر به ایجاد مدل Concorde شد که یک بازنویسی نوآورانه از مدل سنتی Flying V بود.

این طراحی‌ها تا حدی از مدل‌های مبتنی بر گیتار استراتوکستر چارول دور بودند که جکسون تصمیم به برچسب‌زنی آن‌ها با نام تجاری دیگری گرفت. او نام خانوادگی خود را انتخاب کرد و اولین گیتار جکسون را ایجاد کرد.

جکسون ارتباط طولانی مدتی با سبک های موسیقی سنگین، به ویژه در دنیای راک و متال داشته و گیتارهایش بخاطر توانایی ارائه صداهای تند و قدرتمند برای اسلایل‌های با گین بالا مورد تعریف و ستایش قرار گرفته‌اند.

ویژگیی که گیتارهای جکسون را از بقیه جدا می‌کند، گردن باریک آن‌هاست که گیتارهایشان را مناسب نوازندگانی می‌کند که از شردینگ لذت می‌برند و تکنیک های نواختن پیچیده را انجام می‌دهند.

مشابه با ESP، گیتارهای جکسون اغلب با موسیقی سنگین مرتبط هستند، اما این سازها سازهای چند‌کاره‌ای هستند که می‌توانند با گیتار نوازی در ژانرهای گوناگون کار کنند و برای سبک‌های موسیقی خارج از متال و راک نیز عالی هستند.

گیتارهای جکسون دارای ظاهری متمایز و چشم‌گیر هستند، با لبه‌های تیز، تمامیت‌های جذاب و طراحی‌های سری منحصر به‌فرد که برای نوازندگانی که از جلبه‌های موسیقی با ظاهری متهاجم توجه دارند، جذاب است.

10. بهترین برای بودجه محدود – یاماها

یاماها در سال ۱۹۶۶ وقتی توسط وزارت آموزش ژاپن برای ترویج آموزش موسیقی و ترویج توسعه تأسیس شد، وارد بازار گیتار جهانی شد. در همان سال مدل‌های الکتریکی اول شرکت یاماها با نام‌های SG-3 و SG-2 معرفی شد که دارای دست‌سازی خاصی از پیکاپ‌ها، پل و واهامی بار بودند و ظاهری رترو-آینده‌نگر داشتند که به نظر می‌آمد از دوران موسیقی موج دریا الهام گرفته بود.

با گذر زمان، یاماها نیز همراه با رشد و تحولات خود، گیتارهای الکتریکی و آکوستیک خود را تغییر داد. امروزه، یاماها مجموعه گسترده‌ای از مدل‌های گیتار الکتریکی ارائه می‌دهد که به نوازندگان با همه سطوح مهارتی، ترجیحات موسیقی و بودجه‌ها مناسب است.

گیتارهای یاماها برای چندگانگی طراحی شده‌اند و قادرند طیف وسیعی از صداها را تولید کنند که با انواع مختلف ژانرهای موسیقی عالی کار می‌کنند. این چندگانگی باعث می‌شود که برای نوازندگان مبتدی یا نوازندگان تجربه‌شده‌ای که می‌خواهند سبک‌های مختلف را بررسی کنند، یاماها انتخاب عالی باشد.

زیرا یاماها یک شرکت چندملیتی عظیم است که محصولات مختلفی از جمله موتورسیکلت و ربات‌ها تولید می‌کند، از این رو همانا که به تداخل تکنولوژی نوآوری‌ای خود را در گیتارهای الکتریکی خود انعکاس داده‌اند.

یکی از مثال‌ها، اثرات مدل‌سازی مدار مجازی (VCM) در برخی از گیتارهای آن‌هاست که امکانات تونال اضافی و قابلیت‌های پردازش درون‌بخشی ارائه می‌دهد.

منبع : وب سایت americansongwriter.com

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *